Fattigveckan Del 2 - Grön linsgryta*2

I del två har vi kommit till den gröna burken - gröna linser. Och jag tänkte föreslå två recept. På samma sätt som i boken "studentmat" jag talade om i oktober så bygger många vegorecept på en praktisk egenskap nämligen samma bas men olika kryddning som ger olika rätter.




Ett framsteg från förra inslaget på temat Fattigveckan är att jag nu börjat handla på Willys.se och därför kan lägga in mer attraktiva priser utan att behöva heppa (som när jag drog av 30% från Mathems priser).


Indisk linsgryta
- Koka upp vatten och lägg i 3 dl linser, lite riven ingefära, 3 pressade vitlöksklyftor och en finhackad lök.
- Hetta upp olja i en kastrull och lägg i 1 tsk senapsfrön.
- När de börjar sprätta, tillsätt 1 msk curry, 1 tsk spiskummin, 1 krm chilipulver och ½ tsk gurkmeja.
- Tillsätt linsblandningen och 1 burk kokosgrädde. Småkoka 10 min. Ev. salt och peppar.
- Stek några tortillabröd i olja och dela i remsor att äta till.





Afrikansk linsgryta
- Koka upp vatten och lägg i 2 dl linser. Småkoka i 15 min, häll av vatten.
- Hacka en gul lök och mjukstek.
- Häll i en burk krossad tomat och en burk kokosmjölk.
- Tillsätt 1 msk curry, 1 msk tomatpuré, 1 grönsaksbuljong och linser. Småputtra 5 min.
- Servera med hackade cashew och ris.




Två grytor med i stort sett samma bas. Recepten är ungefärliga men de räcker till min familj på fem personer plus att fylla en matlåda med. Besparingen är alltså inte enbart på middagsnivå utan även lunchnivå.


Mvh/
FruEfficientBadass

2 kommentarer:

  1. Visst är det fint med billig vegetarisk mat :-)

    Tack för tipsen. Själv brukar jag vilja fylla ut linsgrytorna med någonting (men det är främst när jag kör röda linser) för det blir lite fattigt på konsistenser annars tycker jag. Röda linser blir lätt grötigt (tycker inte ni det?)så jag kör ofta i några morötter eller någon annan lite fastare grönsak för att få andra färger och smaker... Och inte blir det mycket dyrare för det :-)

    attvaljalycka.blogspot.se/2016/05/veckans-recept-dhal.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, röda linser kan bli som mos. De binder du dessutom vätska så det blir gärna som en sörja om man inte passar sig. Det är därför jag lägger i dem mot slutet och bara sjuder dem. Morot bra tips.

      Radera