Bli full med Brittmetoden

Född och uppvuxen i centrala Stockholm var Stureplan min ungdomsgård. Det var inte så noga med leg på 90-talet, man kunde hälla ner sig på en handfull ställen längs med Kungsgatan, Stureplan och Berzeli Park redan från 15 års ålder så jag har en del historik i kvarteren. Vissa ställen har fortfarande en magnetisk dragningskraft på mig och en månad utan ett besök på Sturehof känns aningen gråare än en månad med. Men det går att leva ett förhållandevis sparsamt liv och ändå få lite barflärd. Det handlar om att välja sina tillfällen och vara där under mycket begränsad tid. Jag och en vän som jobbar i krokarna ses någon gång i månaden på speed-date. Upplägget är satt i sten: Två timmar och maximal pudelns kärna. Det vill säga, inget dravel kring senaste konsumtionen eller nästa renoveringsprojekt eller sådant man har nog av i fikarummet. Minimalisterna talar om  paretoprincipen - 20/80-regeln (du använder 20% av dina kläder 80% av tiden eller 20% av dina relationer tillfredsställer 80% av dina sociala behov) och min speed-date tillhör de 20%:en, varför jag anser det vara värt motsvarande 18 burkar krossad tomat per glas för att få hänga med na.


Men nu till temat. Jag tror jag hörde denna Ekland-historia i Veckans Bläcka, men är inte helt säker. För ett par veckor sedan var jag på en nätverkslunch och återberättade den för min bordsgranne. Jag hann knappt halvvägs innan hon avbröt mig med ett förtjust: "Jag vet att det stämmer, det var min mamma hon drack skumpa med!".

Ibland glömmer jag hur snygg hon var


Men äsch spoiler alert, jag har ju inte ens berättat historien. Britt Ekland, vid utgång på bar med väninna, bad (eller ber, hon är ju bara 75) alltid om två glas champagne på direkten (går att byta mot cava och möjligen vitt vin av sparskäl, dock rekommenderar jag inte STÖL då det förtar en del av glamouren i knepet). Ett glas sveper hon omedelbart (svepningen är nyckel). Skumpan går rakt upp i charmcentra och inom loppet av tio minuter befinner du dig i det där härligt salongsberusade tillståndet där du är sådär lättsam och spirituell som bara du kan vara. Amazing. Sen kan du i lugn och ro smutta på det andra glaset tills det är dags att gå. Vi failade genom att ta en liten öl utanpå de två glasen, men herregud, det var första gången vi testade metoden, det kommer att funka perfekt nästa gång.


Ovan t v: Glas ett. Ovan t h: Glas två.
Summerat: optimal salongsberusning under den sociala interaktionen och minimal risk för snedfylla hemmavid. Vid hemkomst rekommenderas tre glas kall Evian och en rask promenad med liten hund, men i brist på båda räcker det med tre glas vatten och bums i säng. SÅ FRÄSCH jag var dagen efter! Sammantaget betyg för Britt-metoden:


5 av 5 champagneglas i betyg - kvalitet såväl under som efter genomförande


Har du något budgetfylleknep så här i högtidstider?


Mvh/
FruEfficientBadass



4 kommentarer:

  1. Vet inte när jag kommer testa detta, men tack för ett jävligt roligt skrivet inlägg!!!

    "Charmcentra" - haha :-)

    SvaraRadera
  2. Underbart - det måste jag testa vid tillfälle!! :D :D :D

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Vilken text, vilken metod! Fru EB, du förgyller min dag! Mer salongsberusning åt folket!

    SvaraRadera