Hur jag blev vältränad genom att säga upp all träning



Howdy cowboys! För några år sedan brände jag rätt mycket stålars på olika träningsformer. Jag har aldrig varit gymtypen, men jag gjorde annat – dansklasser och pilates med mera. Problemet var att jag inte alltid gick på de där klasserna. Träningslokalerna låg på bilavstånd från mitt hem. Det kom saker i vägen. Jag hade ingen lust. Vid ett tillfälle fick jag lite för mycket feeling på en street dance-lektion och skadade höften och hypokondriker som jag är trodde jag att jag fått höftcancer. Ja, det var inte ett helt optimalt upplägg. Så jag sade upp alla klasser och började se mig omkring i min närmiljö istället. På vilket sätt skulle jag kunna klämma in någon form av fysisk aktivitet utan att behöva hindras av faktorerna ovan? Och nu, några år senare, har jag hittat formulan. Jag promenerar två-tre gånger i veckan, runt 8 km till 1 mil åt gången. Med risk att låta som en bimbo: Naturen är sjukt underskattad! Den har verkligen en lugnande effekt och jag känner mig både fysiskt och psykiskt avslappnad när jag kommer tillbaka efter en promenad. Dessutom kan man klä sig lite preppy och ha stora solbrillor på sig, det kan man sällan på gymmet.


Mannen på bilden vet inte att han är med på min blogg.


Som komplement gör jag ett mikropass pilates varje vardagsmorgon, på max fem minuter. Dessa korta pass hindrar mitt ryggonda från att komma tillbaka, och det räcker för mig. Jag vill inte påstå att jag har ett sexpack på magen eller att min kondis är i maratonklass. Men jag har ett tvåpack och jag orkar gå betydligt längre än jag gjorde när jag fortfarande ”tränade”. Nyckeln är att jag hittat aktiviteter som ligger nära mig rent geografiskt och att de saknar uppstartssträcka. Det är bara att trilla utanför porten (och jag bor på bottenplan så verkligen, bokstavligt talat trilla ut) alternativt dråsa ner på pilatesmattan, som förvaras cirka 35 cm från den golvyta där jag utför själva pilatesen.


Till vänster pilatesmatta. Till höger golvet.


Ibland kombinerar jag ett lite längre pilatespass med att kolla på film och det är en riktig höjdare, även om jag ibland kommer på mig själv med att inte träna utan bara titta på filmen. Men hey, på det stora hela funkar det.


De stora vinsterna med ovan omläggning är alltså:


Fysiologiska: Tvåpacket, kondisen och avsaknad av ryggont.
Mentala: Dels genom det meditativa i promenaderna men också för att jag mår bra över det faktum att jag lyckats ändra ett beteende i positiv riktning.
Ekonomiska: Uppskattad besparing: 2 000-4 000kr/år.
Tidsmässiga: Noll omställningstid ger mer tid till annat. Dricka Sancerre med sin granne t ex.
Ytterligare en positiv bieffekt är också att jag nu kan kanalisera friskvårdsbidraget till där det verkligen gör nytta, d.v.s. till mina fötter. Kolla här för att se allt tokigt du kan ta dig för med denna subvention.


Du skriver väl "medicinsk" fotvård på kvittot Birgitta?
Mvh/
FruEfficientBadass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar